W 2001 roku na bocznicy stacji kolejowej we Wrześni sfotografowałem wagon towarowy. Zdjęcie powstało nie dlatego, że jestem jakims wielkim miłośnikiem kolei – sprawił to bardziej układ węglarki, którą ktoś pozostawił w niemal doskonałej równowadze pomiędzy dwoma lampami. Jedyne co trzeba było zrobić, to znaleźć się w tym miejscu i czasie, by wykonać fotografię…
A dziś przypadkiem natrafiłem w interencie na instrukcję oznaczeń wagonów kolejowych, w przypadku towarowych określaja je „Przepisy o wzajemnym użytkowaniu wagonów towarowych w komunikacji międzynarodowej” - RIV (Regolameto Internazionale Veicoli), zaś w naszym kraju określa to instrukcja Mw-37b „O znakowaniu i numeracji wagonów osobowych”. Według instrukcji każdy wagon towarowy posiada 12-cyfrowy numer i oznaczenie literowe, które określają parametry techniczne, a także inne oznaczenia ułatwiające eksploatację.
Rozszyfrowałem zatem „mój” wagon:
31
Tor normalny, ruch międzynarodowy w systemie RIV i MC, wagon posiadający 4 lub więcej osi
51
oznacza przewoźnika - tutaj Polskie Koleje Państwowe (PKP)
535 9183-1
Trzecia, trzycyfrowa grupa oznacza typ wagonu oraz jego parametry techniczne – cyfra 5 oznacza tu wagon odkryty normalnej budowy (E), 35 to ładowność, cyfry dalsze stanowią numer seryjny wagonu (stosowane od 0000 do 9999), a ostatnia to cyfra samokontroli, którą stosuje się do sprawdzania prawidłowości zapisanego numeru
Eaos
E - wagon odkryty o konstrukcji normalnej; a - wagon 4-osiowy; o - wagon nieprzystosowany do wyładunku na wywrotnicach czołowych; s - wagon dostosowany do poruszania się z prędkością 100 km/h
Ireneusz Zjeżdżałka, z cyklu Mały atlas mojego miasta, Września, 2001
3 komentarze:
Czasami zastanawiałem się co przejeżdża w niektórych wagonach przez nasze okolice i czy to aby nie jakieś radioaktywne odpady. Kto wie co tam czasami szmuglują;)A co do oznaczeń, to pewien artysta graffiti o pseudonimie Banksy,zainspirował się podobnymi symbolami z wagonu.Dziś jest jednym z bardziej znanych szablonowych grafficiarzy na świecie.Polecam sprawdzić.
A Eaos-y nie mają czasem ładowności około 60 ton
Cóż, nie jestem znawcą kolei, odszyfrowałem oznaczenia na podstawie kodów jakie znalazłem w necie na portalu o wagonach. Chętnie skorzystam z informacji bardziej dokładnych...
pozdrawiam
Prześlij komentarz